تعریف هورمون ریشه زایی :

کلمه هورمون ( اکسین ) یک واژه یونانی بوده و به معنی تحریک کننده و محرک میباشد. هورمون ریشه زایی ( اکسین های کشاورزی و باغبانی ) یکی از اصلی ترین و در عین حال اولین گروه از هورمون های گیاهی به شمار میروند .

 هورمون های ریشه زایی  که به گاهی به غلط در میان مردم به کود ریشه زایی شهرت یافته است ترکیبی است که بصورت طبیعی توسط خود گیاهان تولید می شود و اصولا رشد و تکامل و باردهی همه جانبه گیاهان حاصل برآیند فعالیت هورمون های رشد مختلفی خواهد بود که توسط خود گیاهان ساخته می شوند.

هر زمان که که بنا بر دلایلی مانند تنش های محیطی ، خشکسالی ها ، شرایط خاک و… تعادل این هورمون ها در گیاهان بر هم بخورد ، لازم است این ترکیبات حیاتی از بیرون از محیط اکولوژی و زیستی گیاهان در اختیار آنها قرار بگیرد.

الزامات خرید هورمون ریشه زایی: 

تهیه و خرید هورمون ریشه زایی به هدف افزایش حجم ریشه های گیاهان و همچنین تکثیر و نمو آنها اهمیت حیاتی و اساسی دارد.

یکی از کاربردهای مهم این محصولات برای گیاهانی صورت میپذیرد که قلمه زنی آن ها به سختی انجام می شود. این دسته از گیاهان در گلخانه ها ، باغها و مزارع کشت میگردند .

علاوه بر این مورد خرید هورمون ریشه زایی می تواند تاثیری چشم گیر بر روی قدرت ریشه ها و همچنین کیفیت آن ها در گیاهان مختلف بگذارد. این موضوع موجب افزایش کیفیت محصول حاصله و نیز موجب افزایش باردهی و به تبع آن افزایش درآمد زایی واحد مربوطه را به دنبال خواهد داشت .

معرفی معروفترین اکسین های کشاورزی : 

اکسین های رشد و کنترل گیاهان کشاورزی ای که عموما در امور کشاورزی و باغبانی و نیز امور پژوهشی و تحقیقاتی علوم کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد معمولا به 3 هورمون ریشه زایی مشهور محدود میشوند :

1 – ایندول بوتیریک اسید ( iba )

2 – ایندول استیک اسید ( iaa ) 

3 – نفتالین استیک اسید ( NAA )

این سه هورمون تقریبا در تمام امور مربوط به ریشه زایی به کار برده میشوند .

ایندول-3-استیک اسید :

ایندول-3-استیک اسید ، یا به اختصار ( IAA ) یک فیتوهورمون طبیعی (اکسین گیاهی) به شمار میرود و در اصل یک ترکیب آلی هتروسیکلیک معطر می باشد که دارای ساختار دو چرخه ای متمایز است . این ترکیب گیاهی مشهور، به صورت طبیعی یک ترکیب جامد بی رنگ است و دارای اثرات موثر زیادی از جمله افزایش دهنده تکثیر سلولهای گیاهی و خواص آنتی اکسیدانی است . این ترکیب ، به عنوان یکی از پیش سازها در بسیاری از داروها و تنظیم کننده های رشد گیاهان کشاورزی به کار برده میشود. انواع گیاهان و تعداد زیادی از میکروارگانیسم ها ، از جمله باکتری ها و قارچ ها ، میتوانند این هورمون ریشه زایی را تولید می کنند .

این ترکیب برای تحریک کردن ریشه زایی در گیاهان مختلف زینتی علفی و چوبی و نیز برای سرعت دادن به ریشه دار شدن برخی محصولات پیوندی ، همچنین برای افزایش دادن رشد میوه ها و سبزیجات از طریق خیساندن شاخه ها (مثل : خیار ، گوجه فرنگی ، انواع انجیر و توت فرنگی ، تمشک و … ) ، و در عین حال برای کشت دادن سلول ها و بافت های گیاهی در محیط آزمایشگاهی مثلا برای ریز ازدیادی ریشه گیاهان و شروع تشکیل پینه مورد استفاده قرار میگیرد .

نفتالین استیک اسید :

هورمون ریشه زایی نفتالین استیک اسید ، که با نامهای 1- نفتیل استیک اسید و همچنین به صورت مختصر NAA شناخته میشود ، به عنوان یک تنظیم کننده رشد گیاهان برای کنترل ریزش های میوه ها قبل از برداشت نهایی محصول ، رقیق شدن میوه ها در محصولات متنوع مانند سیب ، سیب زمینی ، زیتون و مرکبات و القای ریشه در گیاهان استفاده می شود. همچنین این هورمون ریشه زایی برای کشت بافتهای گیاهی و به عنوان علف کش مورد کاربرد قرار میگیرد . این ترکیب میتواند به عنوان یک عامل ریشه زایی استفاده شود و میتواند برای تکثیر رویشی گیاهان از قلمه ساقه و برگ مورد استفاده قرار بگیرد . این ترکیب می تواند از طریق اپیدرم لطیف و بذر برگها و شاخه ها وارد گیاهان شود . معمولاً این محصول در کشت گندم ، انواع برنج ، پنبه ، انواع چای ، توت ، گوجه فرنگی ، درختان سیب ، خربزه ، سیب زمینی ، سویا ، کلزا ، گندم ، ذرت ، کنجد ، پنبه ، درخت نخل ، انگور ، گیلاس ، بادام زمینی ، سیر ، فلفل چیلی مورد استفاده قرار میگیرد .

ایندول بوتیریک اسید :

هورمون ریشه زایی ایندول بوتیریک اسید ، که به اختصار IBA نامیده میشود ، از رایج ترین هورمونهای رشد گیاهان کشاورزی به شمار میرود . این هورمون یک ترکیب آلی هتروسیکلیک معطر می باشد که دارای ساختاری دو چرخه ای و متمایز است . این ترکیب پرکاربرد در دو شکل مختلف توسط کارخانه ها تولید میگردد ، نوع اول قابلیت حلالیت در آب را ندارد و برای حل کردن آن میبایست از حلال اتیلیک استفاده شود اما نوع دوم با نام ایندول بوتریک اسید پتاسیم سالت به دلیل وجود نمک پتاس قابلیت حل شدن مستقیم در آب را دارد اما نوع اول بسیار رایج تر است . این محصول برای تحریک کردن ریشه زایی در گیاهان زینتی علفی و چوبی کاربرد فراوانی دارد . همچنین این ترکیب برای  کشت سلول های گیاهی آزمایش شده مورد استفاده قرار میگیرد . IBA برای افزایش و رشد باردهی در میوه ها و سبزیجات به صورت فراوانی مورد استفاده قرار میگیرد . این محصول از پرمصرفترین هورمونهای ریشه زایی در کارخانه های مختلف تولید کننده کودهای کشاورزی به شمار میرود .

مرکز تخصصی ارائه انواع هورمون ریشه زایی  :

مجموعه کالا علم مرکز تخصصی ارائه انواع ترکیبات ریشه زایی متنوع و پر کاربرد در امور کشاورزی و باغبانی ، انواع اکسین های رشد و کنترل گیاهان کشاورزی را در گرید های مختلف ارائه میدهد . فروش هورومون ریشه زایی با بالاترین خلوص ساخت کارخانه های مختلف جهان در حجم های خرد و انبوه و در بسته بندی های مختلف توسط این مجموعه ارائه میگردد . خرید هورمون ریشه زایی از این مجموعه محصولات شرکت های مرک ( MERCK ) ، سیگماآلدریچ ( SIGMAALDRICH ) و همچنین شرکت های بزرگ هندی و چینی را در اختیار کاربران قرار میدهد و در پکیج های گوناگون ارائه میگردند . این مجموعه علاوه بر ارائه انواع اکسین های کشاورزی دیگر محصولات تخصصی را در اختیار متقاضیان عزیز قرار میدهد که شامل انواع ژیبرلینها ، انواع پاکلوبوترازول و … میگردد . جهت کسب راهنماییهای لازم در خصوص انواع هورمونهای ریشه زایی میتوانید از طرق مختلف اعلام شده در سایت با واحد فروش و پشتیبانی ( از طریق – پیامک – تلفن تماس – واتساپ و…)  تماس حاصل نمایید .